Morgonens sötchock

I morse låg jag kvar och drog mig i sängen lite extra, man får passa på när det är sambons tur att lämna på förskolan. Tigern hade redan gått upp och när jag låg där kunde jag höra hur hon satt i sitt rum och pratade med minitigern med sin allra mildaste och vänligaste röst.

– Har du sett den här? Om man gör så här blir det en påfågel*. Och titta på den här. Jag har bestämt att det är en palm. Men min sjöjungfruhaj** är sönder. Vi ska se om det går att laga den.

Och trots att jag inte såg dem kunde jag ändå se dem framför mig, hur hon satt där och pratade med katten medan han tittade uppmärksamt på henne. För även om hon ibland blir arg på honom och han ibland tycker att hon gör konstiga högljudda saker märker man ändå vilka vänner de är och hur mycket de tycker om varandra. Han vill gärna vara med där hon är och hon saknar honom när han inte är hemma, som i somras när han bodde hos mina föräldrar en vecka och hon började gråta när vi kom hem och hon insåg att han inte var hemma. Oj, vad hon kramade honom när de väl sågs.

För det är ju så det är med husdjur – de ger en särskild sorts närhet och värme och jag är så glad att vårt barn får uppleva det. Det är en alldeles speciell sorts kärlek.

*Om en sådan där glassdekoration som man viker ut och så ser det ut som en påfågel.
**Det är en liten sjöjungfru i plast (också från en glass), men hon säger att det är en haj, så det har blivit en sjöjungfruhaj.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Ur tigermun och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

