Det ni inte visste att ni ville veta

Jag funderade i förra veckan på om jag skulle ta och fylla i någon lämplig egolista, dels för att det var länge sedan nu, dels för att fylla ut eventuell bristande inspiration. Och som av en händelse har både SannaM och Blogghen fyllt i en dylik, så jag tog det som ett tecken på att jag också skulle göra det. Håll tillgodo!

Hur såg du ut för prick ett år sedan?
Nja, jag känner mig inte riktigt redo att lägga ut en bild på mig själv. Kanske en annan gång. Däremot kan ni få en ett år gammal bild, föreställande sambons blåslagna tå (skickades till min sjukvårdskunniga mor för rådgivning):
20130923-162354.jpg

Vilket är ditt mest använda ord denna vecka?
Det bör vara ”nej”, liksom de flesta andra veckor. Som i ”nej, du får inte stå på stolen”, ”nej, du får inte spela på min surfplatta nu”, ”nej, du får inte sparkas”, ja ni hajar. Livet med en treåring.

Har du någon fobi?
Ja, sprutor. Världens läbbigaste grej. Efter att jag fått träna avslappningsövningar med en kurator har jag i alla fall lärt mig hantera det, vilket innebär att jag inte längre svimmar om någon pratar om sprutor, ser någon annan få en spruta eller får en spruta själv. För tidigare svimmade jag verkligen rakt av, vilket var ganska opraktiskt, minst sagt.

Vad är det godaste du har ätit hittills i veckan?
Alltså, det är ju bara måndag, så jag räknar in förra veckan. Men då bör det ha varit turkisk yoghurt med flytande honung, direktimporterad från Grekland, och lite hackade pistagenötter på det.

Vad är det finaste någon har sagt till dig idag?
Idag? Har inte direkt hunnit prata med så många idag. Men förra veckas finaste var kortet från sambon på min födelsedag. Fast jag berättar inte vad det stod.

När kände du dig riktigt nöjd med dig själv senast?
Nu var det ett tag sedan, men det jag kommer att tänka på direkt är när jag sprang ett 5 km-lopp och jag trots dåliga förberedelser 1. tog mig i mål, 2. tog mig i mål på en riktigt bra tid..

Vad har varit roligast i helgen?
Tja, att fylla år är inte så himlarns märkvärdigt nuförtiden och eftersom själva firandet kommer nästa helg så räknas inte födelsedagen riktigt. Men däremot var det dags för en liten bloggträff med SannaM och hennes familj. En riktigt trevlig eftermiddag och barnen lekte riktigt bra, trots ett drygt års åldersskillnad.

Vilken är din pepplåt för tillfället?
Just nu (och sedan en tid tillbaka) är min absoluta favoritskiva ”Amaryllis” med Shinedown, som i mitt tycke har de en av de allra bästa sångarna. Alla låtarna får mig att känna mig glad och, faktiskt, stark. Favoritlåt från skivan? För tillfället är det nog denna (som dessutom har en rätt cool video):

Köra själv i bilen på motorvägen och detta på hög volym = oövervinnerlig…

Vad har du sysselsatt dig med då du har haft dötid i veckan?
Inte för att dötid är det som förekommer mest, men jag har antagligen spelat en del Wordfeud, slösurfat eller bara hängt framför tv:n. Var rätt peppad inför gårdagens första avsnitt i nya säsongen av Bron och jag blev inte besviken.

Har du gjort/kommer du göra något i veckan som du inte gjort förr?
Hålla 40-årsfest för närmare 25 personer på lördag.

Vad oroar du dig för?
Döden, helt enkelt. Att något ska hända vårt barn är den största skräcken – trots att risken för plötslig spädbarnsdöd är över sedan ca tre år tillbaka känner jag en liten orosknut i magen varje gång jag går in i hennes rum för att väcka henne. Dessutom har jag en vidskeplig idé om familjen min storasyster gift in sig i. Efter att min systers svärmor för några år sedan plötsligt omkom i en bilolycka och svägerskan gick bort i influensa i vintras har jag fått för mig att olycka väntar de kvinnor som gifter in sig där. Logiskt? Inte ett dugg, men nog oroar jag mig ändå.

Vem är den kändaste personen du har sett på senaste tiden?
Eh, jag bor i småstan, här har vi inte kändisar. Fast det händer att jag ser Leila Lindholm, men det är väl ungefär as good as it gets.

Vad har varit mest förvirrande på senaste tiden?
Kundinstruktioner till olika jobb, ett återkommande problem.

Hur ser dina senast tagna webcam-bilder ut?
Eftersom jag aldrig tar kort med den, får det bli mobilbilder.
20130923-151215.jpg
Bild från en promenad i krokarna kring där vi bor.

20130923-151234.jpg
Bild skickad till sambon för att visa att stenarna till en mur som ska byggas bakom vårt hus hade kommit.

Hur har veckan varit?
Jovars. Först en alldeles vanlig jobbvecka, som avslutades med en 40-årsdag. Lördagen tillbringades i diverse affärer för att handla inför helgens fest. Avslut med tigerns första gymnastiklektion (som hon har längtat!) och bloggträff. Helt ok.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

