Det var ju det där med att hjälpa på plats…

Jag har ju tidigare kritiserat Sverigedemokraternas argument att det är bättre att hjälpa till på plats än att ta emot flyktingar här i Sverige. Jag förstår verkligen inte hur de har tänkt sig att det ska fungera. Och efter att ha läst den här artikeln ställer jag mig ännu mer frågande till hur det ska gå till.

Man kan alltså konstatera att det är svårt att få fram den hjälp som finns, vilket innebär att många känner sig tvungna att fly i hopp om att kanske kunna få klara sig bättre någon annanstans. Det finns helt enkelt, men inte särskilt förvånande, för många hinder på vägen för att hjälpen ska nå dem som faktiskt behöver den. Och jag skulle så innerligt gärna vilja höra Jimmie Åkessons lösning på hur man ska göra då. Om man kan konstatera att det inte fungerar att hjälpa på plats, men man vill inte ta emot flyktingar, ska vi då verkligen bara lämna människor åt sitt öde? Vad hände med medmänskligheten? Inte för att just medmänsklighet direkt är det som SD gjort sig mest kända för…

Nej, vet du vad Jimmie, om någon faktiskt lyckas ta sig ifrån en krigszon och ända fram till vårt land ser jag det som vår förbannade skyldighet att faktiskt göra vad vi kan för att skapa en dräglig livssituation för dem, inte skicka tillbaka dem till en plats där de inte vet hur de ska överleva dagen.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

