Om vikten av att gissa rätt på könet

Eftersom vi klär vårt barn i alla möjliga färger och ganska sällan rosa tas hon för det mesta för en pojke. Vi brukar inte rätta folk när de säger fel, men de brukar ändå förstå det antingen om vi ropar på henne med namn eller när vi pratar om henne som ”hon”. En del blir otroligt generade och ber om ursäkt så hemskt mycket för att de tog fel. Vi brukar mest rycka på axlarna åt det, för vi vill inte göra någon stor grej av att det där med könet har så jättestor betydelse.

Numera har vårt barn själv förstått att det är skillnad mellan pojkar och flickor, pojkar har snopp och flickor har snippa. Längs vägen har hon också lärt sig att se skillnad på pojkar och flickor utifrån deras yttre attribut, vilket är rätt fascinerande hur lätt barn snappar upp. Vi brukar oftast prata om okända personer som barnet, personen, föräldern osv, men det är svårt att komma ifrån att använda ”hon” eller ”han” om man pratar om någon man känner, vilket automatiskt gör att man benämner personens kön, även om vi inte lägger någon vikt vid det och vi rättar inte heller om vårt barn skulle säga ”hon” om en pojke till exempel.

Häromveckan inträffade dock något som jag har funderat en del på hur man skulle hanterat på bästa sätt. Vi tittade på VM i friidrott (eller ”friidrottning” som tigern säger) och förutom att det var spännande att titta på själva tävlingarna, tyckte tigern även att det var roligt att fråga vad alla som dök upp på skärmen hette, vilket vi ju för det mesta kunde svara på tack vare namnskyltarna. Så dök en av de kvinnliga spjutkastarna upp, lång, muskulös och korthårig, varpå tigern frågar ”vad heter han?”. Jag svarade ”hon heter XX” och får till svar ”nej, det är en pojke”. Här dök den första funderingen upp, borde jag bara ha svarat namnet och undvikit att använda ”hon”? Samtidigt kändes det som att det kunde vara bra att visa att även kvinnor kan vara stora och starka. Sambon konstaterade vidare att ”Det är en tjej, även tjejer kan vara stora och starka”, vilket tigern nöjde sig med.

Och det här har jag som sagt funderat en del på. Borde vi ha låtit vårt barn tro att det var en man bara för att inte göra någon grej av vilket kön en person har eller var det bättre att visa hur man kan gå emot normen? Någonstans känns det som att eftersom hon redan har förstått att det är skillnad på killar och tjejer och hon även själv läser av en persons utseende för att avgöra vilket kön personen har, så är det viktigt att även visa att det inte finns en enda mall som alla människor följer. Fast ändå finns den där delen av mig som vill visa att det inte är så fasligt viktigt, det där med kön *förvirrad*

Som en bonus såg tigern häromdagen en annons för musikalföreställningen ”Priscilla”, där det är en bil på tre män klädda i kvinnokläder, vilket fick henne att tro att de var kvinnor. Där undvek jag att benämna dem som vare sig ”han” eller ”hon” trots att tigern kallade dem för ”hon”, fast även här funderar jag på om det kan ha en poäng att hon får se någon som bryter mot normen. Jag vet faktiskt inte, det är inte lätt att försöka göra rätt…

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv, Genus och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Om vikten av att gissa rätt på könet

  1. Jag tänker spontant att din sambo gjorde rätt som sa att den muskulösa kvinnan var en hon. Visst, vi kan inte veta om hon definierar sig som en hon, men samtidigt är det ju bra att vidga barnens syn på hur en kvinna (en som i offentliga sammanhang räknas som kvinna iaf…) kan se ut och vara! Och Björn Kjellmans rollfigur i Priscilla är en transkvinna vad jag vet, alltså ingen transvestit egentligen utan verkligen en kvinna och jag vet att vissa har kritiserat att denna kvinna spelas av en man – det blir ju som att man inte erkänner kvinnan som riktig kvinna, liksom. Så – tigerns analys av personen på bilden var således helt korrekt 🙂

    • Helena skriver:

      Ja, min spontana känsla var också att det var det bästa i den situationen, just för att vidga synen på hur människor kan se ut och att det inte finns så tydliga gränser. Men så börjar man tänka och trasslar in sig i sitt eget resonemang 😉

      Och intressant med kritiken kring Priscilla. Även om jag förstår kritiken så tänker jag mig dock att de följer filmen till viss del, för där är det ju en man som spelar den rollen. De andra två på bilden vi såg var dock drag-queens, så där är det ju män som klätt ut sig till kvinnor och då kanske det kan finnas en poäng med att säga att det är just män. Äh, jag vet ingenting längre!

  2. Jag tänkte mycket på det när mitt barn var mindre, och alla sa ”han” – skulle jag rätta, och markera att det var viktigt, eller strunta i det och bekräfta deras fördomar?

    Jag landade oftast i att inte rätta, men ändå tydligt säga ”hon” eller namnet, och försöker göra likadant med mitt barn när det är hon som frågar eller konstaterar, men det gör hon sällan. Särskilt med andra barn – hon är så indoktrinerad i att säga ”barnet” och frågar sällan. 😮

    Men jo, jag håller nog också med din sambo i den här situationen. Det hade varit viktigare för mig att visa på olika sätt att vara tjej på än att försöka markera att det inte spelar roll.

    • Helena skriver:

      Vårt barn frågar aldrig om det är en pojke eller en flicka, men hon är väldigt nyfiken på vad folk heter och då blir det mycket ”vad heter han/hon?”. Annars säger hon mest ”barnet”. Kompisarna på förskolan är ”mina barn” 🙂

      Och jag tycker också att min sambos lösning var bra, jag tyckte han fann sig väl. Det var när jag började fundera på det efteråt som jag undrade vad som egentligen var det viktigaste. Men jag tycker det är viktigt att visa att alla ser ut på olika sätt, oavsett kön.

Kommentera

