Svordomar och annat fult

Jag misstänker att det inte finns en enda förälder som inte någon gång varit med om att deras barn testar gränser genom att använda sig av ”fula” ord, t.ex. svordomar eller att utbrista i ett ”dumma mamma!”. Vårt barn är inget undantag, men vi har följt en taktik som i alla fall hittills verkar rätt framgångsrik, nämligen avdramatisering.

Grunden är att inte börja förbjuda vissa ord. Om det finns något som får barn att se ett beteende eller en sak som extremt spännande så är det att förbjuda. Självklart kan man förklara att vissa saker är olämpliga, de kan ju vara farliga eller så kan de göra andra ledsna, men det är något annat än att förbjuda. När det gäller svordomar är verkligheten i vår familj trots allt sådan att vi vuxna svär emellanåt, det slinker ut ett ”jäklar”, ”skit” eller ”fan” när man minst anar det, så det vore dubbelmoral att säga att vårt barn inte får använda dessa ord. Vi försöker istället använda andra sätt att få henne att inte använda dem.

På senare tid har det t.ex hänt att tigern har lagt till ”jäklar” i vissa uttryck, första gången jag hörde det var när hon såg en apa och sa ”jäklar, vilken lång svans den hade!”, en annan gång sa hon något liknande men la för säkerhets skull också till fyra ”jäklar” efter varandra. Även om man inombords till lika delar tappar hakan och skrattar ihjäl sig har vi inte låtsats om någonting, utan bara svarat med ett enkelt konstaterande ”ja, den hade verkligen lång svans”. Tanken är att om inte svordomen får någon effekt (varför skulle man annars använda den?) blir den inte lika rolig att använda.

För några månader sedan började tigern också testa oss genom att slänga ur sig ”dumma mamma/pappa!” (och gissa om det syntes i hennes ansiktsuttryck att hon ville se vad hon skulle få för reaktion), men vi försökte ta udden även av detta. Istället för att banna henne svarade vi med ”jaha, tycker du det? Jag tycker att jag är smart och snäll”, vilket återigen tar udden av det där som verkade så spännande. Det förhindrade dock inte att vi pratade om att andra kan bli ledsna om man kallar dem för dumma. För mig är ”dum” ett sådant där ord som har en hel del otrevliga konnotationer och jag försöker därför att motverka användningen av det. Vi använder det i princip aldrig om personer, men det händer, om än sällan, att vi säger att något var dumt gjort. ”Dum” är ett ord som kan användas för att beskriva alldeles för många negativa saker, så jag tycker det är bättre att använda ett mer exakt ord, senast igår konstaterade vi exempelvis att Scar i Lejonkungen inte är dum, han är elak. Förutom att minimera användningen av ett ord som jag tycker låter otrevligt, lär jag istället barnet synonymer och främjar språkutvecklingen.

Eftersom vårt barn bara är tre år så har jag ännu inget facit för hur det kommer att fungera när hon blir större, däremot kan jag konstatera att hon bortsett från de där första testande gångerna för några månader sedan inte har kallat oss ”dumma” en enda gång och de där svordomarna har också bara hörts vid några tillfällen och sedan inte igen. Så jag hoppas på att vår taktik är hållbar även för framtiden, det verkar i alla fall lovande så här långt.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv, Ur tigermun och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Svordomar och annat fult

  1. Det har hänt ett par gånger att någon vuxen i vår närhet har hävt ur sig ett ”aj som…” och mitt barn hjälpsamt har fyllt i. ”Aj som fan, heter det, så säger mina mammor.”

Kommentera

