En, två eller flera?

I vårt land, och många andra ute i världen, har vi lagstiftning som förbjuder att man gifter sig med fler än en person. Det här har jag funderat lite på och undrar vilken grund detta baseras på, men jag lyckas inte bena ut exakt vad det är som anses vara brottsligt. Vad är det lagen ska skydda människor mot i det här fallet? Jag förstår de uppenbara problem som kan finnas med månggifte. Eftersom det i de flesta fall endast är tillåtet för män att gifta sig med flera kvinnor, och inte tvärtom, är det en tydlig uppvisning i patriarkala strukturer där mannen är den som är viktig och har makten, medan kvinnorna reduceras till undersåtar.

Det förefaller också finnas en moralisk aspekt i det här, och det är den som jag tycker är intressant. De flesta utgår ifrån att alla människor dels vill ha en partner, dels att de bara vill ha EN partner. Det faller dem inte in att man kan vara nöjd som singel, men framför allt tror jag tanken på att man kan vara kär i fler än en person är främmande för många. Det kopplas samman med promiskuitet, som i de stora religionerna fördöms och där man förespråkar ett livslångt partnerskap med en och samma person. Religioner har ofta en del goda poänger i hur man ska vara mot sin nästa, men det här med sexualitet har väl aldrig varit deras starka sida. Framför allt ses den kvinnliga sexualiteten som något som ska kuvas och förtryckas, vilket i exempelvis kristendomen går tillbaka ända till Adam och Eva. Även om inte heller den manliga sexualiteten är något som direkt hyllas, ses den ändå som mer ”godkänd”.

Tanken på att en man, som ju antas vara mer sexuell, skulle behöva ha fler än en kvinna för att tillfredsställa sina behov är heller inte lika främmande som tanken på att en kvinna skulle behöva fler än en man. Det är bara att jämföra hur folk brukar reagera på en man som har många sexpartners jämfört med en kvinna som har lika många – han är en hingst som sår sin vildhavre, medan kvinnan är en lösaktig slampa, antagligen lite äcklig också. Steget till att en man då skulle kunna få äkta fler än en kvinna känns inte lika långsökt.

Men varför skulle det vara omoraliskt att vara kär i fler än en person? Kärlek är ju en sådan där sak som inte finns i en begränsad mängd, utan den går alltid att bygga ut, förstora och utöka till att omfatta fler människor. Om man har fler än ett barn är det ju inte så att man älskar det barn som fötts senast mindre, för att det får nöja sig med den mängd kärlek som fanns kvar efter att det första barnet fick sin specifika mängd. Om man vill lägga en moralisk aspekt på kärlek mellan vuxna människor känns det, i mina ögon, som om man endast fokuserar på det sexuella. Men kärlek är ju mer än så. Sex är bara en del av ett vuxet förhållande, men man brukar inte bygga ett helt förhållande på enbart sex, utan det finns djupare känslor som snarare uttrycks genom sex (därmed inte sagt att ett förhållande utan sex är kärlekslöst).

Att bestämma att någon annan inte får blir kär i fler än en människa är att lägga sig i någon annans känsloliv, vilket jag inte anser att man har rätt att göra. Även om jag inte kan dela min (vuxen)kärlek på det sättet anser jag inte att jag har rätt att säga till någon annan att hen inte heller kan dela sin kärlek med flera. Om då tre (eller flera) personer är överens om att en person får gifta sig med de två andra (eller kanske alla tre med varandra) verkar det faktiskt lite märkligt att lagboken ska säga att det inte är tillåtet. Självklart finns det risker med ett sådant förhållande, på så vis att någon av parterna kan känna sig åsidosatt, men om förhållandet är tillfredsställande för alla parter känns det som att lagen då mest blir en moralens väktare som sätter sig över hur andra människor vill leva sina liv. Och jag är inte helt säker på att jag tycker att det är rimligt.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En, två eller flera?

  1. Monogaminormen är nog ta mig tusan ännu starkare än heteronormen – för den är liksom så självklar att den sällan ens pratas om. Funderar på det här med fler vårdnadshavare än två också. Har varit lite skeptisk vis tanken på typ fyra om det blir vårdnadstvister som slutar med att ungen får flytta runt till fyra hem, men samtidigt känner vi tex en familj med tre aktiva föräldrar och det känns knasigt att pappan var tvungen att avsäga sig faderskapet för att den ena mamman skulle kunna bli juridisk förälder.

    • Helena skriver:

      Nej, visst kan det bli problem om fler än två är inblandade när det gäller barn, men som du säger är det ju synd om någon som är en engagerad förälder inte får vara med rent lagligt. Och nog sjutton är det så att monogaminormen är så stark att man inte ens reflekterar över den. Heteronormen är ju också väldigt stark, men där tror jag i alla fall att de flesta börjar lära sig att det faktiskt finns andra perspektiv.

  2. susitar skriver:

    Det är kul att se folk ifrågasätta det här med att monogami är alltid det rätta… även om jag är i ett monogamt förhållande, så tror jag att jag skulle kunna älska flera om situationen var den rätta. Åtminstone har jag varit förälskad i flera samtidigt, även om inte i förhållande med båda.

    Däremot tänker jag att äktenskap inte bara är ett slags stämpel på ”godkänt kärlek”, utan även en juridisk överenskommelse. Jag är ingen expert på det, men jag antar att sådant som arvsrätt kan bli komplicerat desto fler personer man blandar in? Jag önskar ändå att någon form av äktenskap finns tillgängligt för polygama förhållanden, man måste nog bara ta en titt på juridiken och ändra lite saker.

    • Helena skriver:

      Ja, jag tror också att det kan uppstå andra juridiska problem om man är fler i ett äktenskap, men det känns ändå som att sådant bör man kunna lösa. Kan man ha äktenskapsförord mellan två personer måste man ju kunna ha det mellan fler också. Ett annat juridiskt avtal som är anpassat för den situationen borde rimligtvis funka.

Kommentera

