Guldkant på tillvaron

Som kanske har framgått tidigare bor jag och min sambo i ett litet hus, vilket vi har gjort i ungefär 2,5 år. Vi köpte huset helt nytt och färdigbyggt, fast vi var inte med något under själva byggprocessen. Av olika anledningar hade vi första sommaren vi bodde här inga pengar alls till att göra i ordning trädgården, så vi bodde då mitt i en ler- och grusplätt, där maskrosor och tistlar frodades. Det kändes lite som områdets skamfläck. Fördelen var dock att vi fick tid att fundera på vad vi ville göra med vår trädgård, vilket har lett till att det vuxit fram en del idéer som vi antagligen aldrig hade kommit på om vi börjat jobba direkt.

Förra året fick vi desto mer gjort och plötsligt hade vi en gräsmatta och två rabatter. Att äntligen ge vårt barn en egen trädgård att springa i kändes fantastiskt, särskilt när man mindes hur det såg ut året innan. Och jag har verkligen fått göra det jag längtat efter i flera år, nämligen att planera, plantera och pyssla i rabatterna. Det här är min verkliga guldkant på tillvaron. För även om jag för en kamp mot både mördarsniglar och löss ger det mig så enormt mycket att få följa det som händer i trädgården. Det här är några av de saker jag älskar med att ha en trädgård.

Att på hösten plantera en massa mystiska lökar och få uppleva det här när våren kommer

20130614-143748.jpg
Att plantera en liten sak som är ett par centimeter och se hur den på två veckor blir det här

20130615-210348.jpg
Att komma ut till rabatten och upptäcka det här

20130614-143934.jpg
Att kunna gå utanför dörren och hämta in det här till en sallad

20130614-144047.jpg

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Guldkant på tillvaron

  1. presens skriver:

    Åh, jag längtar så tills vårt hus är klart så vi kan börja ta tag i trädgården. Visst har vi smugit åt oss lite tid att klippa gräs och röja sly, och visst har vi fixat en sandlåda, en plaskpool och en studsmatta, men det är liksom allt.

    • Helena skriver:

      Bygger ni nytt? Spännande, i så fall! Men jag förstår din längtan, det är så härligt nu när trädgården börjar ta form, jag bara måste ta en sväng och kika varje dag och det är alltid något som hänt 🙂

  2. presens skriver:

    Jag ska inte trötta ut dig med vårt byggprojekt, men i korthet kan man säga att vi har renoverat så mycket att det känns som om vi har byggt nytt, fast stegvis, och med bonusen att vi har fått riva en massa gammal skit under tiden.

    • Helena skriver:

      Ska man gratulera eller beklaga? 😉 Jag blir helt matt bara av tanken på att hålla på med sånt… Hoppas i alla fall att ni blir nöjda och att det snart är klart så ni kan få njuta lite av ert arbete också.

Kommentera

