Mina 33 anledningar

Jag upptäckte sidan Mina 33 anledningar och blev så klart inspirerad att göra en egen lista. Så här är några av mina 33 anledningar till att jag är feminist.

1. För att män fortfarande sitter på större delen av makten i vårt samhälle.

2. För att det finns de som tycker att män bör ha större delen av makten i vårt samhälle.

3. För att folk vänder sig till min sambo och säger ”här har du jobbat bra!” trots att han och jag jobbat lika hårt på det som vi byggt.

4. För att kvinnor ständigt ses som objekt.

5. För att det finns människor som tycker att kvinnor borde vara glada för att de ses som objekt.

6. För att det finns saker folk antar att jag kan bara för att jag råkar vara kvinna.

7. För att det finns saker folk antar att jag inte kan bara för att jag råkar vara kvinna.

8. För att det anses självklart att kvinnor ska vara föräldralediga, medan män anses vara duktiga om de är det.

9. För att man säger att män ”hjälper till” när de sköter hushållssysslor i sitt eget hem.

10. För att barn behandlas olika beroende på vilket kön de har.

11. För att inte kvinnor och män anses kunna vara kompisar.

12. För att det automatiskt antas att två kvinnor eller två män har mer gemensamt än en kvinna och en man.

13. För att miljontals kvinnor världen över könsstympas och många andra blir skadade eller dör i olagliga aborter.

14. För att en våldtagen kvinnas kläder, nykterhetsgrad och sexliv anses vara relevant för att avgöra om gärningsmannen är skyldig.

15. För att homosexuella kvinnor uppfattas som sexiga, medan homosexuella män ses som äckliga.

16. För att jag större delen av mitt liv hållit noga reda på vad jag äter av rädsla för att bli tjock.

17. För att jag större delen av mitt liv mått dåligt när jag ätit något jag ”inte borde” av rädsla för att bli tjock.

18. För att mäns sexualitet anses viktigare än kvinnors. Om nu kvinnor får ha någon sexualitet alls.

19. För att min dotter får lära sig alldeles för tidigt att det är viktigt att vara fin.

20. För att det finns människor som tycker att biologiska skillnader rättfärdigar att barn av olika kön behandlas olika.

21. För att det finns människor som vägrar ta till sig vad ordet ”hen” egentligen har för syfte och betydelse.

22. För att en man som har många sexpartners ses som ”värsta hingsten” medan en kvinna som gör likadant stämplas som ”lösaktig” och män därför gärna överdriver antalet partners, medan kvinnor friserar antalet neråt.

23. För att jag måste leta igenom både flick- och pojkavdelningarna med barnkläder istället för att allt är indelat efter storlek, vilket skulle göra att det tog hälften så lång tid i affären.

24. För att en kvinna som inte sminkar sig får höra att hon ”gör sig ful”.

25. För att jag inte vill att mitt barns möjligheter ska begränsas utifrån hennes kön utan att hon ska känna att kan välja fritt.

26. För att kvinnors lägre löner gör det svårt att dela lika på föräldraledigheten mellan mamman och pappan.

27. För att vi har ett kvinno-, hbtq- och främlingsfientligt parti i riksdagen.

28. För att barn sexualiseras.

29. För att man som kvinna i många sammanhang måste anstränga sig så enormt mycket för att bli tagen på allvar jämfört med om en man säger samma sak.

30. För att de nuvarande könsrollerna ställer krav på både kvinnor och män som de mår dåligt av att försöka leva upp till.

31. För att man som kvinna får lära sig att vara rädd för män.

32. För att det finns allt för många män som anser sig ha rätt till kvinnors kroppar och därför befäster att kvinnor ska vara rädda för män.

33. För att det finns människor i min relativa närhet som använder ord som ”feministmonster”.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Genus, Livet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Mina 33 anledningar

  1. Tänk så många anledningar det finns… var ska vi börja? tänker jag spontant.

    • Helena skriver:

      Hu ja, var ska man börja? Vissa dagar blir jag jättepeppad av tanken på alla anledningar som finns och vill ställa mig på barrikaderna och skrika ”krossa patriarkatet!”, andra dagar vill jag bara skita i alltihop för det känns som en sådan uppförsbacke 😦

  2. Ping: Tack! | mina33anledningar – Varför feminism behövs.

Kommentera

