En modell för alla?

Lyckades sno ihop ett litet inlägg ändå när sjuklingen sov, jag kunde inte låta bli efter att jag idag stötte på den här bilden i reklam från Lee på Facebook:

20130605-122111.jpg
Tillsammans med bilden fanns texten ”We’ve got a fit for everyone”. Är det bara jag som läser den texten och tänker ”Trevligt, jeans för olika kroppsformer, alltså” och sedan tittar på bilden och blir aningens besviken? Att döma av bilden är det inte modeller som passar alla, utan modeller som passar alla som är jättesmala.

Personen på bilderna (för det ser ut att vara samma person) representerar en kroppstyp och det är inte så jättemånga som har just denna typ, så man kan tycka att det hade varit lite smart att visa ett par olika kroppstyper, i stället för den gamla vanliga smala. För det här får i alla fall mig, som inte ser ut som på bilden, att tänka att ”jaha, deras jeans passar inte mig i alla fall…” Och även om man bortser från inmatandet av samma gamla smalideal, undrar jag: är det verkligen smart marknadsföring att få stora delar av de potentiella köparna att känna sig exkluderade?

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Genus, Livet och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till En modell för alla?

  1. Ping: lycosfan

Kommentera

