Mora Träsk – eller Så här kan man också lära barn könsroller

Som genusmedveten förälder tänker man en hel del på hur man uttrycker sig och försöker även reflektera en del över sina egna automatiska antaganden om människor, för att försöka undvika allt för tydlig och tidig inskolning i könsroller. Men som alla vet utsätts man ju även för andra intryck, såvida man inte isolerar sig på en öde ö, som kan bidra på sina egna sätt till att lära barn hur en stor del av samhället tycker att det borde se ut. Vissa saker kanske man inte tänker på så noga, men när man väl fått upp ögonen för dem går det inte att se något annat. Ett sådant exempel är barnvisor.

Vårt barn tycker väldigt mycket om Mora Träsk och har tittat mycket på den Mora Träsk-dvd vi införskaffade för ett tag sedan (fast nu är det bara Bilar som gäller). Vi har även ett par skivor med deras musik. Jag ska börja med att säga att jag gillar verkligen Mora Träsk, de lyfter fram glädjen i att röra på sig och sjunga och jag tror det är jättebra motorikträning för barnen att försöka lära sig hänga med i rörelserna till sångerna. Fast en sak de är riktigt dåliga på är att gå utanför de traditionella könsrollerna och heteronormen. Man kan tycka att det är mycket begärt, men när man lyssnar på vad de sjunger är det ibland så stereotypt att man häpnar. Så för den som inte lyssnat på de här sångerna ett oräkneligt antal gånger (eller för den som har gjort det men inte reflekterat över vad som sägs) kommer här några exempel på hur det kan låta.

Till att börja med handlar sångerna till säkert 95 % endast om pojkar/killar/män. De få av kvinnligt kön som förekommer är i princip uteslutande söta och fungerar endast som kärleksintresse för killarna. Här är ett exempel:

Drömslottet

I maj när solen sken som mest så föddes det en kille
Han var ju ganska liten men han visste vad han ville:
Först så spar man några år ja, så mycket som det går
sen så skaffar man en tjej som man tycker är okey
sen så skaffar man ett hus och så här ska det se ut:

På toppen ska det va’ en skorsten
och sedan ska det va’ ett tak
och väggar runt omkring med dörrar
och fönster bade fram och bak
och golv som man kan gå
och trampa på
och utanför ska flaggstången stå

I mars när kylan bet som värst så föddes det en flicka
Hon var så söt och när hon log så börja hjärtan ticka
Och den flickan hon var smart det förstod man ganska snart
för hon spara varje slant lämna tomglas och fick pant
för hon drömde om ett slott som var både nätt och flott:

En junikväll nar det var dans så träffa dom varandra
och Amors pilar träffa rätt sen fanns det inga andra
Och den kvällen blev han hennes och den kvällen blev hon hans
sånt kan hända på en dans det kan bli en lång romans
och nu ska dom flytta in i sitt favorit krypin:

Här fick i alla fall flickan vara lite smart, men om man utgår från första versen är ju tjejens första roll att vara kärleksintresse åt killen: ”sen så skaffar man en tjej som man tycker är okey”. Och självklart är flickan väldigt söt också, för hennes andra roll är att behaga.

Sen har vi en sång om kaptener och där fick en kvinna vara med, tjohoo!, men det är väl inte bara jag som sätter glädjeutropen i halsen när jag ser hur beskrivs hon i förhållande till männen?

Hej å hå

Jag seglade på haven i femti långa år
kaptenerna jag hade dom gav mig gråa hår
Dom hade ring i örat och fula hemska flin
och var dom inte tokiga så blev dom det med ti’n

Den blåe hade lösskägg och benet var av trä
Det stampa han i däcket och alla stampa med
Vi stampa så det dåna’ i durkar och i nav
Då gick det hål i botten och skeppet gick i kvav

Å hej å hå för kapten Blå
Å hej å hå för kapten Gul
Å blod och död åt kapten Röd
som grät när stormen ljöd

Den gule han var galen ja han var inte klok
Han var så tatuerad och handen var en krok
Vi svalt i fyra veckor men sedan sa vi stopp
då bjöd han oss på korngröt som redan ätits opp

Den röda hette Vera en väldigt snygg kapten
Hon hade lapp för ögat och kunde smeka knän
Hon gilla’ alla fåglar Hon ville bli en mås
En dag så flög hon bort och nu bor hon i Borås

Jodå, hon är snygg hon också och kan ”smeka knän” (WTF?) och enligt refrängen är hon tydligen inte direkt tuffast på de sju haven, för det är hon som gråter när stormen ljuder. Så vad övrigt jobbar kvinnorna med i Mora Träsks värld?

Brickflickan Britta

Brickflickan Britta, brickflickan Britta
Bländande blåögd bär brickorna bort
Brickflickan Britta, brickflickan Britta
Briljerar med brickor betraktas av Bert

Svarvaren Svenne, svarvaren Svenne
Sakkunnigt svarvar cylindrar så snyggt
Svarvaren Svenne, svarvaren Svenne
Svarvar så snygga cylindrar som sagt

Rörmokarn Rune, rörmokarn Rune
River rappt rostiga rör och reglage
Rörmokarn Rune, rörmokarn Rune
Raskt reparerar runt rörkröksläckage

Städerskan Stina, städerskan Stina
Städar så smutsen står som en sky
Städerskan Stina, städerskan Stina
Stolarna skiner som sol’n, en sån syn

Bagaren Berta, bagaren Berta
Bakar bra bullar, brunt bröd bakas bäst
Bagaren Berta, bagaren Berta
Billiga bullar, brunt bröd, blir det bra?

Aah, servitriser, städerskor och bagare. Oväntat. Och ni missade väl inte att brickflickan Britta ”betraktas av Bert”? *suck* Vi kan ju också roa oss med att titta på hur rollfördelningen ser ut ur hemmet, t.ex. i de två sista verserna av sången Våran bil:

Våran far, är den bästa far familjen har
Våran far, han har inga pengar kvar
Och om han har nå pengar kvar
Så är det inte våran far
Våran far, han har inga pengar kvar

Våran mor, är den bästa mor som går I skor
Våran mor, stryker tvätt och torkar snor
Och om hon inte torkar snor
Så är det inte våran mor
Våran mor, stryker tvätt och torkar snor

Jahapp, en ansvarslös pappa och en mamma som sköter hushållet och barnen. Inga direkta överraskningar här heller, alltså. Hur som helst tror jag att ni fattar grejen nu. Och visst, man kan tycka att det är ju bara en sång (eller 50), men alla som har haft småbarn vet att barn lyssnar gärna på samma sång inte bara två gånger, utan tills skivan har slutat att fungera efter den femtusende lyssningen. Om då alla sånger du lyssnar på så här många gånger innehåller samma gamla stereotyper och roller är det nog rätt svårt att förhindra att det inte fastnar. Man skulle kunna kalla det hjärntvätt om man känner för att vara riktigt drastisk.

Samtidigt är det svårt att inte tillåta barnen att lyssna på sådant här, för som jag sa innan främjar det rörelse- och sångglädje, men kanske att man som förälder ibland får kliva in och ifrågasätta lite vad som sägs. Ha en diskussion med barnen och lyft fram att man faktiskt kan gå emot de här rollerna också.

Annonser

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv, Genus och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mora Träsk – eller Så här kan man också lära barn könsroller

  1. Oj. Här kommer det nog inte bli nå Mora träsk i framtiden…

    • Helena skriver:

      Tyvärr insåg vi ju inte vad tusan det var de sjöng förrän det var för sent. Nu när hon tycker de är så roliga är det lite svårt att säga att hon inte får lyssna… Vi får försöka ta diskussionen istället.

  2. presens skriver:

    Min unge gillar Britta och Mälitta, och jag är kluven. Visst gillar jag att de är tjejer, och visst gillar jag att de visar att det finn olika sätt att vara tjej på, men ändå skaver det. Dels att man på något vis måste välja – antingen söt och mild och lite feg/försiktig och gilla klänningar och frisyrer ELLER tuff och cool och modig och ”hivig” – och dels att de på något vis börjar med att presentera ett faktum som de vill förändra. Tjejer är si och killar är så, men nu ska vi stötta tjejerna så de också vågar ta för sig. Min treåring har liksom inte ens funderat över sånt än (även om hon har börjat ta till sig vad de större barnen pratar om på förskolan) och jag gillar inte att det är ett självklart inslag.

    Sen gillar jag ju texter som:

    Hej,hej, hej, jag är en tuff, tuff tjej
    Hej, hej, hej, åh, vilken häftig grej
    Om du frågar mig vad jag helst vill va
    Är det en tuff, tuff tjej

    mer än mycket annat som spelas i det här huset. De har också en del roliga texter med rörelseglädje, om vänskap, om rädslor och annat. Synd bara att vi inte kan få allt vi vill ha i ett paket.

    • Helena skriver:

      Ja, det är svårt det där, att det alltid finns någon nackdel i princip oavsett vad man väljer. Om man vore musikalisk själv skulle man kanske svänga ihop ett band med egna bra sånger, som uppfyller alla ens önskemål, fast man kan ju konstatera att det är rätt kört på den fronten…

      Och som du säger, man vill ju inte lyfta fram saker som problem om inte barnen redan sett det som ett problem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s