En ledig dag

Idag var tigerns förskola stängd, så hon och jag tillbringade dagen på Tom Tits experiment i Södertälje. Nu är det ju inte alldeles lätt att få en treåring att uppskatta finesserna med fysiska experiment, men vi har i alla fall bland annat plaskat med vatten, gjort stora såpbubblor, provsuttit en lastbil, byggt torso-pussel, sett hur det ser ut när en bebis ligger i magen och köpt en studsboll. Och gungat, för otroligt nog fanns det ett experiment med en sådan där.

20130527-162535.jpg
Dessutom har världens goaste unge suttit stilla på sin plats i restaurangen medan jag fick gå tre olika vändor för att hämta dricka, hämta mer senap och ketchup och hämta fler köttbullar samt lite efterrätt.

Som en bonus gladde jag mig även åt bemötandet i kassan när vi skulle betala. Istället för att gissa och fråga ”hur gammal är flickan/pojken?”, frågade hon ”hur gammal är chippen?”. Lika neutralt som ”barnet”, men lite mer personligt. Det behöver inte vara så himla svårt att vara genusneutral.

När vi var klara där tog vi en sväng på stan för att hitta ett par kortbyxor, som tigern efterfrågat hela helgen när både sambon och jag hade det på oss. Sedan packade jag in en trött unge i bilen för hemfärd – det tog högst en minut innan hon somnade.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

