Lite hopp återställt

Ibland känner jag att jag förlorar mitt hopp om mänskligheten när jag läser om vad som händer i världen och det känns som om vanlig hederlig omtanke och smäller har gått förlorad. Men igår fick jag se något som återställde lite av mitt förlorade hopp. Det som utspelades var följande:

Våra grannar hade födelsedagskalas för ett av sina barn och det trillade in en massa barn, de lekte och sedan satte sig hela gänget för att fika. (Det här var precis när vi skulle äta middag så jag hade första parkett.) Rätt snart la jag märke till en liten pojke som stannat med sin cykel vid deras tomtgräns och stod en lång stund och bara tittade på kalasbarnen. Han var yngre än de andra barnen så det var inte så konstigt att han inte var bjuden. Men ändå, det gör ont i hjärtat att se ett barn stå sådär.

Men då. Mamman till födelsedagsbarnet såg den ensamma pojken och gick ut och bjöd in honom att vara med. Det gick inte att ta miste på hur glad han blev. Och jag tyckte det var så himla fint att jag fick tårar i ögonen. Det gjorde mig så glad att se att det faktiskt fortfarande finns omtanke och kärlek här i världen, för ibland händer det att man glömmer det i alla hemskheter man hör talas om. Den här handlingen krävde så lite av mina grannar, men det är antagligen något den här lilla pojken kommer bära med sig hela livet och kanske, kanske kan han föra den omtanken vidare till andra.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv. Bokmärk permalänken.

Kommentera

