Man gör så gott man kan

Vi har märkt på sista tiden att vår lilla tiger är i en tydlig utvecklingsperiod och att det är mycket saker som händer i det lilla huvudet. Det är helt enkelt ganska jobbigt att vara tre år.

Vi har till exempel tidigare haft väldigt enkla lämningar på förskolan och hon har glatt skuttat iväg för att äta sin frukost när hon kommer dit. Senaste veckorna har det istället sagt att hon inte vill gå dit (fast sedan vill hon inte gå hem på eftermiddagen) och vi har haft några riktigt jobbiga lämningar när hon varit riktigt ledsen. Nu har det gått bättre ett par dagar så vi hoppas att det snart känns bra för henne igen. Det är ganska tydligt att det är separationer som har blivit jobbiga och det är knappast något ovanligt, utan en del i att förstå hur världen fungerar.

Vi anstränger oss verkligen för att bemöta vårt barn när hon är ledsen, bekräfta hennes känslor och ta dem på allvar. Fast det är faktiskt inte alltid så lätt. Igår hade hon den här tröjan på sig.

20130517-112533.jpg
Det råkar vara så att monstret på tröjan heter Stina. Igår kväll när vi skulle klä av tigern för att det var dags att bada blev hon jätteledsen. Först fattade vi ingenting, sedan sa hon ”STIINNAAA! Hon älskar mig! Hon saknar mig! Jag älskar henne!”. Och jag säger bara det, I dare you att helt behålla allvaret i den situationen. (Jo, jag fattar att det har med separationsångesten att göra.) Vi lyssnade i alla fall så allvarligt vi kunde och fick sedan visa att Stina inte skulle bli ensam i tvättkorgen, utan hon fick sällskap både av andra monster och Bamse, Katten Janson och Husmusen. Krisen avvärjd.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv, Ur tigermun. Bokmärk permalänken.

Kommentera

