Man kan inte lyckas jämt

Idag gick vi all-in med klassisk könsstereotyp rollfördelning här hemma. Jag tog fram dammsugaren medan sambon gav sig ut för att gräva plinthål till den blivande carporten. Till mitt försvar vill jag påpeka att jag hade nackspärr och borren som användes för hålen var löjligt stor. Kolla här, och då är den ändå en bit ner i marken på bilden.

20130427-204539.jpg
När vi ändå var inne på den linjen åkte vi av kvinnligt kön iväg för att handla kläder till den yngsta av oss, för jag har förstått att shopping är sådant som mammor och döttrar gör tillsammans. Jag är rätt nöjd med dagens skörd som blev en jacka, två par skor och en keps. Men framför allt var vår lilla tiger väldigt nöjd. Vem skulle inte bli det av de här grejerna?

20130427-204846.jpg
Fast man kan nog misstänka att hon även i år valt en keps som kommer få alla att tro att hon är en pojke. Alternativt hiphopare.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Genus, Livet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Man kan inte lyckas jämt

  1. SannaM skriver:

    Hehe, vi har varit ute med Adrian på lekplatsen två kortisar idag (han har fortfarande feber, men vill förstås ändå ut och leka lite) och första gången hade han mörkblå jacka och blå byxor inklusive blå napp = solklar pojke. Nästa gång blev det den röda vårjackan istället, och så råkade han välja röd napp till det. En ”hon” för hela slanten blev det då! Roligt hur folks hjärnor med en gång går på autopilot liksom. Och tänk vad praktiskt om det faktiskt blev socialt accepterat att använda ”hen” om barn man inte känner…

    Härliga färger på jackan!!

    • Helena skriver:

      Ja, det är nästan lite komiskt vilka reaktioner man får bara beroende på kläderna. Med en keps med Blixten McQueen på är det nog inte så svårt att räkna ut vad det kommer att få folk att anta, fast glädjen i hennes ögon när hon fick den var obetalbar. Jag hoppas bara att hon kan fortsätta välja kläder efter vad hon tycker är roligt, oavsett vad andra tycker. Och jackan är jättehärlig! Direkt hon såg den sa hon ”den vill jag ha!” 🙂

Kommentera

