Utvecklande

Igår var vi på utvecklingssamtal på tigerns förskola och vi tycker alltid att det är lika roligt att få höra hur de tycker att det går. Vi fick bl a se lite bilder från saker som vårt barn har gjort och en liten intervju, något som de gör med barnen som en del i förskolans likabehandlingsplan. Det kanske inte är så lätt att diskutera frågor om hur man är en bra kompis med en 3-åring, men det är bra saker att börja fundera på och även nyttigt att öva på själva intervjusituationen som är rätt konstlad.

Som jag har skrivit om tidigare är vi väldigt nöjda med vår förskola. I det inlägget beskriver jag även lite kort de genusäventyr som barnen har fått göra. Under tigerns äventyr fick hon uppdrag som hade att göra med att vara modig. Vi tycker vi har märkt en viss skillnad på henne i att hon är mer frimodig och något mindre blyg mot främlingar och det de sa på förskolan var att de verkligen sett skillnad efter äventyret. Hon tar för sig mycket mer och hon är helt enkelt modigare – tänk så häftigt att en sådan aktivitet kan lyfta fram sidor hos ett barn på ett sådant tydligt sätt.

Vi tog även upp det vi sett hemma med att tigern pratar om att vara fin. Vi sa att vi i möjligaste mån försöker undvika att prata om att vara fin hemma och att vi framför allt använder det för exempelvis handlingar, och att vi därför blev lite förvånade över att höra henne säga att det var viktigt att vara fin. Pedagogen sa att de tänker på att inte prata om att vara fin och att de i stället lägger fokus på andra saker. Hon sa dock att de ju kan se att det finns andra barn som de märker gärna vill höra att de är fina och att föräldrarna kan säga saker som ”titta vilka fina nya kläder hon/han har!” när de lämnar av sitt barn på morgonen (nej, jag använder inte ”hen” i det exemplet, eftersom det låter för osannolikt i samband med den typen av föräldrar). Det är så skönt att få höra att personalen på förskolan faktiskt tänker precis som vi gör kring det här, dels för att vi därmed vet att hon är i en miljö om dagarna där genusarbetet är verkligt aktivt, dels för att man då slipper känna sig som jobbiga genusföräldrarna när man tar upp sådana saker, utan i stället får känna sig som smarta genusföräldrarna.

Så man kan lugnt säga att när det gäller förskolor känner vi verkligen att vi har dragit högvinsten!

Annonser

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Utvecklande

  1. SannaM skriver:

    Det låter ju hur bra som helst! Vi skulle ha haft samtal på påsklovet, men då var vi bortresta och någon ny tid har vi inte fått… Är nyfiken på att se hur de kommer genomföra det och vad de kommer ta upp.

  2. presens skriver:

    Åh, jag älskar utvecklingssamtal! Vi ska ha i maj, och jag längtar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s