Man ska veta sin plats

Igår köpte jag Aftonbladet. Jag vill egentligen inte stödja den tidningen för jag blir lika irriterad varje gång jag läser den, men jag har en fix idé om att jag alltid måste ha en TV-tidning och deras tycker jag är bäst så jag tar det onda med det goda. Hur som helst, i morse tog jag fram tidningen för att se vad dumburken har att bjuda på idag och möts av det här på omslaget:
20130411-131757.jpg
Lite intressant med en bild där Annika Lantz fått ett ganska stereotypt manligt utseende, antagligen för att ge henne en seriös look för att hon ska vara domare i Vi i femman. Och det är väl gott så tills man bläddrar sig framåt i tidningen. För jag undrar lite vad som hände mellan framsidans bild och det här:
20130411-131806.jpg
Här får jag en känsla av att de kände ett behov av att kompensera för att hon hade ett så manligt utseende på framsidan att de var tvungna att slänga in en bild där hon är mer eller mindre naken. För det vore ju helt galet om en kvinna trodde att hon skulle kunna närma sig männen, nej det är nog bäst att förminska henne till ett objekt igen. Då kanske någon invänder att ”jamen, det är ju bara en kul grej”. Jo, visst kan man se det så. Men då kan man roa (oroa?) sig med att jämföra med den bild som fanns på Filip och Fredrik i förra veckans TV-bilaga:
20130411-131814.jpg
Ligga i ett bollhav, där kan vi snacka kul grej! (Nej, jag är inte ironisk, det är jättekul med bollhav. Testa får du se.) Notera för övrigt att Filip och Fredrik inte verkar ha det särskilt kul alls, de är ju MÄN, gubevars.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Genus och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Man ska veta sin plats

  1. SannaM skriver:

    Alltså framför allt funderar ju jag på vad sjutton Vi i femman har att göra med en halvnaken Annika Lantz?! Jättekonstigt och det skulle ju ALDRIG ske att Filip och Fredrik skulle ställas i den posen och iklädda nån slags papier maché-dräkt. Småsaker, kan man tycka, men de underliggande normerna är tydliga som sjutton. Roligt att du har ett sådant behov av en tv-tidning, gillar folk som väljer papper framför appar 🙂

    • Helena skriver:

      Det enda jag kan se som har någon slags relevans är att papier machén är gjord av bitar från nyhetstidningar, men det är ju så långsökt att det bara är löjligt. Visst kan det verka som småsaker, men när man ser småsakerna överallt blir de en ganska stor grej tillsammans.

      Ja, TV-tidningen alltså… Det finns ingen app som kan mäta sig med den 🙂 Men det måste vara en tidning med tydliga tablåer och framför allt filmrecensioner, det är ju de som är största behållningen 😀

Kommentera

