Surdegsbaguetter, brownietårta och pizza

Nu var det ett tag sedan det blev något bakat här hemma, men påsken var ju en alldeles utmärkt ursäkt för att röra ihop något och nu lyckas jag hinna skriva ner några rader om det. Jag har länge tänkt att jag vill prova att baka baguetter och nu tog jag äntligen tag i det, eftersom jag var ansvarig för att ordna brödet till påskmiddagen. Varför ska man göra det enkelt för sig? Jag följde det här receptet, som verkade lagom avancerat. Jag skippade dock den första delen om hur man gör surdegen, eftersom jag redan har en vetesurdeg, så jag förberedde bara lagom mängd surdeg att använda i stället.

Det var rätt enkelt att få ihop det hela. Jag valde att göra tre stycken baguetter och formade till dem genom att vrida dem lite.

20130405-085139.jpg

Jag lät dem stå framme en timme och sedan fick de jäsa i kylen över natten. På morgonen tyckte jag inte att de hade jäst så mycket så de fick stå och få lite fart på värmegolvet ett par timmar. Innan de åkte in i ugnen hade jag, på sambons begäran, lite vallmofrön på ett av bröden. Trots att jag sprayade med vatten innan jag hade på fröna ville de inte riktigt sitta kvar, så det hade nog behövts både lite mer vatten och att man klappar fast dem lite.

Eftersom jag använder baksten när jag gräddar går det så väldigt mycket fortare, så jag fick köra lite på känn för att avgöra när de var klara och jag tyckte att jag hittade rätt. Goda blev de i alla fall. Svågerns pappa har träffat en kvinna i Thailand som precis har flyttat hit och hon blev väldigt förtjust i baguetterna, så de fick så klart med sig ett av de överblivna bröden med sig hem.

20130405-085228.jpg

Som efterrätt gjorde jag en brownietårta med blåbärsmousse, som jag tyvärr inte blev så nöjd med. Till att börja med hade jag stora problem med gelatinet, för när det smält och jag skulle blanda det i smeten stelnade det direkt och bildade stora klumpar. Så jag fick försöka fiska upp de klumpar jag kunde för att smälta dem igen… Men då fick jag åtminstone tillfälle att utnyttja ett rikt urval fula ord. För det andra blev den rätt ful och föräras därför ingen bild. För det tredje var den ingen direkt smaksensation och jag tyckte att den smakade för lite blåbär. Botten var däremot väldigt god, så jag har planer på att göra om den men då ha ett lager med vit chokladmousse och ett lager blåbärsmousse, det borde bli både snyggt och gott.

För ett tag sedan gjorde vi pizza (med den här degen), men eftersom vi bara gjorde till två personer blev det två degklumpar över. Jag vågade mig därför på ett experiment och frös in den återstående degen, och i helgen bestämde vi oss för att göra egen pizza, så degen åkte fram. Det funkade faktiskt riktigt bra, den blev inte riktigt lika krispig som när degen är färsk, utan lite mer åt det sega hållet, men om jag har att välja mellan att göra alldeles för mycket pizza till oss två, slänga överbliven deg eller frysa degen för att använda vid ett senare tillfälle är det ingen tvekan om att jag skulle frysa in degen. Den var ändå godare än köpedegen och man får känna sig som en riktig husmor.

20130405-085240.jpg

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Bakning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

