Hej, vit medelklass

Jag är uppväxt i en stad med ganska hög andel invandrare och har därför genom mitt liv omgetts med människor av alla tänkbara nationaliteter och även olika samhällsklasser. Därför har det aldrig varit något konstigt för mig att människor har olika ursprung och utseenden.

Nu har vi däremot flyttat till en mindre stad (så liten att jag knappt tror den kan kallas stad) och en sak jag inte riktigt reflekterade över innan vi flyttade hit var att området vi bor i nu är otroligt homogent. När jag ser mig omkring bland de människor som bor omkring oss ser jag bara vit medelklass. Det finns i princip ingen som har något annat ursprung än ett svenskt och även om jag är helt övertygad om att de finns ser man inte skymten av något annat än heteropar. Jag har också insett att många av de som flyttat hit har gjort det för att komma ifrån samma stad som vi flyttade ifrån, medan vi ville flytta till den här staden, inte ifrån den förra. Den insikten har varit lite jobbig, eftersom det i mina ögon tyder på en viss trångsynthet och eventuellt även främlingsfientlighet, eller i alla fall främlingsrädsla.

Jag vill ju att vårt barn ska lära sig tolerans, att människor är olika men att alla har samma värde. Jag har dock fått inse att det kan bli något av en utmaning i den miljö vi bor i här. Om de enda man ser med utländskt ursprung är killen som bakar pizzor eller har någon annan serviceroll, hur påverkar det ens syn på människornas lika värde oavsett var man kommer ifrån? Självklart kommer vi att prata om det, men frågan är hur tungt ens ord väger när man inte kan visa upp det i verkligheten. Eftersom jag inte pratat invandring och främlingsfientlighet med de andra som bor i vårt område vet jag inte hur de ser på det, men det oroar mig att mitt barn kan komma att omges av människor som flytt till småstaden för att undkomma den otäcka multikulturella storstaden.

Hade vi flyttat hit om jag hade insett de här sakerna innan? Ja, antagligen, eftersom det finns så många andra fördelar med att bo här. Vi har kunnat köpa ett hus med en trädgård till ett rimligt pris, vi har nära till naturen och det finns ett lugn här som vi uppskattar, eftersom ingen av oss när någon riktig storstadsmänniska. Ibland får man ta det onda med det goda och förhoppningsvis kan vi ändå nå fram med vår inställning om människors lika värde, även om det kommer att finnas människor som uttrycker andra åsikter.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Föräldraliv, Livet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hej, vit medelklass

  1. SannaM skriver:

    Åh du det här är ju så intressant och viktigt! När vi skulle välja förskola så velade vi lite mellan att önska här nära vår t-banestation och att önska en station närmare stan. Här finns mer av en ”etnisk mångfald” och vid den andra stationen arbetas det mer, upplever vi, med genus, jämställdhet, ja våra ”hjärtefrågor” – vilket dock avslöjar att det är en betydligt mer etnisk homogen skara människor som bor där = vit medelklass… Vilket är ”bäst”? För visst önskar jag att man kunde få båda delarna! Denna segregation alltså… Svårt att ge sina barn en korrekt, sund världsuppfattning liksom, för som du säger väger orden inte lika tungt som det man SER.

    • Ett tigerliv skriver:

      Här var det ju inte så mycket att välja på, men jag kan verkligen tycka att det är synd att det är så homogent. Vi är så klart på ställen med mer blandad befolkning också, men det är ju så att det man ser varje dag formar hur man tänker. Man kan hoppas att hon kan få en tillräckligt öppensinnig grund genom oss och det likabehandlingsarbete de har på förskolan för att det även ska bli naturligt för henne att man även kan ha olika ursprung och utseende. Men svårt är det!

Kommentera

