Bara rika killar får snygga tjejer

En av nackdelarna med att bo som vi gör, dvs lite mittemellan två större städer, är att urvalet av kanaler som går att få in på radion är rätt begränsat. En av de som har bäst mottagning råkar vara Mix Megapol och det är väl knappast känt för att vara intellektualismens högborg. Men häromdagen hörde jag en snutt från deras morgonprogram som var sämre än väntat.

Eftersom jag inte hörde allt exakt från början är jag inte helt hundra på upplägget, men det framgick i alla fall tydligt att det handlade om killar som var tillsammans med tjejer som är snyggare än de själva. Det ringde in en kille som sa att hans tjej var ungefär ”tusen gånger snyggare än han själv” och programledarna undrade om han därför fått frågan från andra om han var rik eftersom han hade en så snygg tjej. Nej, det hade han tydligen inte, men hans tjej hade fått höra den funderingen (och tydligen svarat att hon var ihop med honom för att han var bra i sängen…). De pratade även med en kvinna som menade på att ”kvinnor har lättare att se förbi det där med yta, utan går mer på personlighet”.

Här någonstans kände jag en uppriktig bedrövelse över att vi verkligen inte har kommit längre än så. Till att börja med, undrar folk på riktigt om en kille är rik bara för att han har en snygg tjej och han själv inte är snygg? Bra gjort med att befästa fördomen att tjejer (särskilt de snygga) är golddiggers. För det första ligger ju som bekant skönheten i betraktarens öga, så en person jag inte tycker är snygg kanske faktiskt är en helt underbar person, vilket man inte upptäcker om man inte tar sig bortom ytan. Visst kan ett vackert yttre vara något man dras till inledningsvis, men om det är tomt på insidan står man knappast ut någon längre tid. Man blir ju inte kär i någons yttre, utan i det inre. Den ena programledaren försökte faktiskt påpeka att det ju handlar om kemi och att man måste passa ihop, men vad fick han för svar då från sin kollega? ”Men gud vad du var PK, då!”

Men det är väl det där vanliga: killar vill ligga jämt och är därför beredda att ta vem som helst, medan tjejer får ligga när de vill (fast det vill de ju inte, gubevars) och de kan därför kosta på sig att vara kräsna och bara välja en snygg kille, om han inte är rik förstås, dvs alfahanen. Så då kan väl knappast en snygg tjej vilja vara tillsammans med en ful kille, för hon kan ju ändå få precis vem hon vill. Eller?

Då har vi istället den andra teorin, det här med att kvinnor skulle vara bättre på att se förbi ytan – återigen dessa förutbestämda uppfattningar om hur män och kvinnor är. Jag tror faktiskt inte på att det är så, utan att det handlar om individer. Däremot tror jag att en könsstereotyp uppfostran kan ge den uppfattningen, nämligen att kvinnor är känsliga och ser till mjuka värden (för sex är ju inget som intresserar kvinnor) medan män egentligen inte har några känslor alls utan därför endast går på det yttre. Om man som man uppmuntras att bejaka sina känslor på samma sätt som kvinnor ofta gör tror jag inte att man har något större behov av att försöka hävda sin maskulinitet genom att välja den snyggaste honan. Jag undrar också hur de tänker sig att det fungerar i samkönade förhållanden, är alla killar bara tillsammans med snygga killar, medan tjejerna liksom skiter i vilket när de letar partner?

Jag önskar verkligen att vi kunde komma ifrån de här förutfattade meningarna om att vi män och kvinnor fungerar på ett visst sätt och bara låta oss vara individer. Jag är rent ut sagt skittrött på folk som förutsätter att jag är på ett visst sätt eller är bra på vissa saker för att jag råkar ha en snippa. Om det är något jag upptäckt genom livet så är det att det finns många kvinnor jag inte har ett dugg gemensamt med, samtidigt som det finns män jag har massor gemensamt med. Jag vill inte i första hand vara en kvinna, jag vill vara jag, en individ med alldeles egna känslor, tankar och uppfattningar om världen, som faktiskt inte har ett dugg att göra med vilket kön jag råkar ha. Låt mig bara vara Helena, och upptäck sedan vem som finns bakom fasaden, jag lovar att det blir mycket roligare då.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Genus och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Bara rika killar får snygga tjejer

  1. SannaM skriver:

    Puh, ja. Tyvärr är det där sättet att resonera och skämta på betydligt vanligare än man tror. Jag kan själv höra i personalrummet eller nu hemma hos min kära mor hur jargongen gärna går kring mäns dåliga koordinationsförmåga och hur typiskt kvinnor det är att alltid påminna männen om allting. ”Ja det GÅR ju inte att komma IFRÅN att det finns olikheter!” konstateras det alltid på slutet. Nej, men om vi fortsätter konstatera detta gång på gång lär det ju inte ske någon förändring heller… och uppenbarligen tycker många heteropar som lever sådär stereotypt att det ÄR ett problem med dessa (socialt konstruerade) olikheter, så varför vill de inte arbeta mot en förändring? Omöjligt är det naturligtvis inte, eftersom det finns andra heteropar som fungerar annorlunda…

    Nu kom jag ifrån själva kärnan lite i ditt inlägg, men det hör lite ihop, tänker jag. Och ja, alltså det är ju vanligare att folk påpekar ”hur konstigt det är att han som är så snygg är ihop med där där skitfula kvinnan!” än tvärtom…

    • Ett tigerliv skriver:

      Ja, visst är det underbart att höra folk klaga på hur (oftast ojämställt) de har det i sitt förhållande, för att i nästa andetag säga att ”men det ÄR ju skillnad på män och kvinnor”. Suck. En idé är ju att försöka tänka om och kanske få det mer jämställt.

      Igår när jag skrev inlägget kunde jag inte riktigt sätta fingret på vad det var som störde mig mest med det där sättet att tänka kring snygga tjejer/fula killar, men det slog mig nu, så jag har uppdaterat lite 🙂

  2. Ping: La Blogga ett år! | Ett tigerliv

Kommentera

