Semmelwhoopies och tågmuffins

Jag är verkligen löjligt förtjust i semlor och i helgen åt vi det som nog var säsongens sista. För övrigt en riktigt tjusig skapelse (om man kan bortse från att jag fasen inte lyckas vända bilden åt rätt håll).
20130304-215456.jpg
Men jag tänker inte låta en sådan trivialitet som slutet på semmelsäsongen stoppa mig, utan jag utnyttjar det faktum att sambon snart fyller år till att förlänga nöjet genom att baka semmelwhoopies inför hans födelsedag. Receptet hittade jag i tidningen Baka, som i senaste numret hade ett gäng intressanta varianter på semlans smaker, utan att det för den skull var semlor.

Själva kakorna innehåller kardemumma, medan fyllningen består av grädde, vit choklad och mandelmassa. Så här såg de ut innan de kom in i ugnen:
20130304-215820.jpg
Och så här såg de ut när de gräddats, ingen skönhetsupplevelse än kanske:
20130304-215911.jpg
På med fyllning och strössel och tada! då blev det sådana här små sötnosar, goda var de också.
20130304-220021.jpg

I helgen träffade vi på roliga muffinsformar i silikon, en med dinosaurier och en med tåg, så jag var bara tvungen att köpa den med tåg. Självklart skulle den invigas, så tigern hjälpte mig baka muffins. Hon brukar få vara med och baka och tycker det är kul. Den här gången hade vi verkligen jätteroligt, hon fick provsmaka ingredienser (socker är tydligen godare än salt, vilken överraskning) och hjälpte mig vispa. Och de färdiga tågen blev inte så pjåkiga heller.
20130304-220513.jpg

Inför tigerns födelsedag om en dryg månad funderar jag på att använda tågformarna för att göra ett långt tåg i glass, i stället för en tårta. Jag måste dock fundera en del på hur jag ska dekorera tågen.

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Bakning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

