Dinkelbröd

I förrgår kom jag mig äntligen för att baka lite bröd. Det är ju en hel del prat om att det är så trendigt att baka med surdeg, men jag kan inte påstå att jag gör det för att följa någon trend. Tack vare att vi har ett helt underbart surdegsbageri i närheten fick jag smak på sådant bröd och när jag sedan insåg att jag faktiskt kunde baka liknande saker själv var det bara att sätta igång.

För mig är charmen med just surdeg att man har att göra med något som är levande och lite lagom nyckfullt. Bakar man med jäst ska det mycket till för att det inte ska jäsa, men när man bakar med surdeg blir det lite mer spänning. Dels gäller det att hålla liv i sin surdegsstart (det är inte bara en som fått slängas), dels gäller det att få fart på grejorna när det väl är dags för bakning. Jag kan säga att det varma golvet i badrummet är en nära vän i mina bakförsök. Dessutom tycker jag att det är mindre pyssel med att baka surdegsbröd, vilket gör att jag har möjlighet att ta minipauser i mitt arbete för att göra de insatser som krävs för att få klart brödet. För mig är det en stor guldkant på tillvaron att kunna pyssla med sådant på dagtid så att vi, som igår, kan få alldeles nybakat bröd till middagssoppan.

Nåväl, över till veckans bröd. Det blev en favorit som jag har gjort några gånger tidigare, bara för att det blir så himla gott. Sambons betyg när jag gjort det första gången var ”det godaste bröd du har bakat”. Receptet finns här och utgör inga konstigheter, så därför blir det lite bilder från själva processen. Efter att degen körts i maskin ska den vila två timmar i en oljad bunke och vikas ett par gånger. Jag använder en enkel plastlåda med lock från Ikea, som jag först tyckte verkade enormt stor, men som visat sig ha en alldeles lagom storlek.

IMG_1318

Före två timmars vila

IMG_1319

Efter två timmars vila

Efter vila och vikning var det dags att forma själva bröden och lägga dem i jäskorgar. Det gäller att få till lagom spända bollar som håller ihop genom att göra något som kallas att rundriva. Jag jobbar fortfarande på den tekniken… Jag lät sedan bröden jäsa i kylen över natten, för att kunna få färskt bröd dagen efter.

IMG_1320

Före jäsning

IMG_1322

Efter jäsning

De jäste duktigt i kylen, så sedan var det dags att grädda. Eftersom jag numera använder en baksten tar det kortare tid att grädda, så jag satte i baktermometer efter ca 15 och de var klara efter drygt 20 min.

Gräddade och klara!

Gräddade och klara!

Om Helena

Jag bor i en liten stad i Mellansverige med min sambo och vår lilla tiger, född 2010. Jag skriver om funderingar om livet, medveten barnuppfostran, feminism och antirasism, och ibland blir det en del bakning också.
Det här inlägget postades i Bakning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

